RKS+CAN Adapter für CAN-Bus Sniffing
CAN-Interface
Info und Bestellung
CANhack.de - CAN Hardware, CAN Software, CAN Protokolle - Das CAN-Bus Forum.

MK6 VW CAN


FehlerdatenbankSuchen  LesezeichenLesezeichen  Garage - FahrzeugeFahrzeuge  InfoFAQ und Impressum
RSS-NewsfeedRSS-Newsfeed  RegistrierenRegistrieren  LoginLogin
 
Neues Thema beginnen   Auf Beitrag antworten      Weitergeben, Thema teilen   Lesezeichen setzen   Druckansicht    CANhack.de - Übersicht » Innenraum- / Komfort CAN Vorheriges Thema anzeigen :: Nächstes Thema anzeigen
Autor Nachricht
seishuku



CAN Hacker seit: 08.03.2015
Beiträge: 6
Karma: +1 / -0   Danke, gefällt mir!
Wohnort: USA

Kostenloser Account, kein CAN Entwicklungs-Support

igolf gefällt das.
Beitrag14-04-2015, 3:02    Titel: MK6 VW CAN Antworten mit Zitat

I apologize for the English, my German isn't good enough for technical postings (or anything else for that matter! icon_lol.gif), also there isn't a better place for CANbus hacking!

I'm working on later generation VW CAN messages (2013 Jetta TDI), I'm quite surprised on the amount of data VW exposes on the "infotainment" bus (did they combine comfort and infotainment?).

So far, this is what I've figured out:

Code:

0x35B - Engine speed/temp
      - byte1 = low byte RPM
      - byte2 = high byte RPM
      - byte? = Coolant temp?

0x29B - Vehicle speed?
      - byte1 = low byte speed
      - byte2 = high byte speed

0x5C1 - Steering wheel controls

0x291 - Remote control/Door lock button status
      - byte0 = remote buttons (0x81 lock, 0x41 unlock, 0x11 trunk, 0x21 panic)
      - byte1 = interior lock buttons (0xAA unlock, 0x55 lock)

0x2c1 - Stalk status?
      - byte0 = blinker status (0x01 left, 0x02 right)
      - byte1 = wiper status (0x10 spray, 0x02 intermittent, 0x04 low speed, 0x08 high speed)

0x381 - Driver's window status
0x3B1 - Passenger's window status
0x4BD - Rear passenger's window status
0x4B9 - Rear driver's window status
      - byte1 = auto roll switch (0x10 up, 0x20 down)
      - byte2 = window level (0x00 up, 0xff down)


These seem to be just status messages, but I don't see any command messages pop up when working locks or windows... Maybe I just need to dig more, but I was hoping maybe someone could enlighten me? icon_biggrin.gif


Zuletzt bearbeitet am 14-04-2015, 3:02, insgesamt 1-mal bearbeitet.
Nach oben
CAN Hacker - Profil anzeigen Private Nachricht senden    
CAN-Diagnose
Administrator
Administrator
Avatar-CAN-Diagnose

CAN Hacker seit: 07.06.2011
Beiträge: 352
Karma: +14 / -0   Danke, gefällt mir!
Wohnort: Ländle



Beitrag16-04-2015, 15:32    Titel: MK6 VW CAN Antworten mit Zitat

Hi,

why should there be any "command messages" on the bus when you are pressing the window switches directly? The switches are connected to the control units in the doors, it makes not much sense to translate a switch status, send it over the bus to a control unit 10cm next to it.

Just check which messages occur when you keep the "close" / "open" buttons on the remote control unit (FFB) pressed. In this case, the bus MUST deliver the information (command) what should be done with the windows.

Best, Rainer
Dipl.-Ing. (FH) Rainer Kaufmann - Kaufmann Automotive GmbH
CAN-Bus Interface kaufen: CAN auf USB, CANhack.de CAN-Interface
Nach oben
CAN Hacker - Profil anzeigen Private Nachricht senden Website dieses Benutzers besuchen  
seishuku



CAN Hacker seit: 08.03.2015
Beiträge: 6
Karma: +1 / -0   Danke, gefällt mir!
Wohnort: USA

Kostenloser Account, kein CAN Entwicklungs-Support

Beitrag16-04-2015, 17:32    Titel: MK6 VW CAN Antworten mit Zitat

That's what I thought, but when I send the same message, nothing happens.

The only message that I can send that does anything are steering wheel controls (0x5c1), anything else is ignored.
Nach oben
CAN Hacker - Profil anzeigen Private Nachricht senden    
CAN-Diagnose
Administrator
Administrator
Avatar-CAN-Diagnose

CAN Hacker seit: 07.06.2011
Beiträge: 352
Karma: +14 / -0   Danke, gefällt mir!
Wohnort: Ländle



Beitrag26-04-2015, 14:55    Titel: MK6 VW CAN Antworten mit Zitat

Maybe the new "Display Changes" view of KCANMonitor is helpful?


Du bist nicht berechtigt diese Datei(en) zu sehen, logge Dich ein bzw. registriere Dich für erweiterte Rechte.

Dipl.-Ing. (FH) Rainer Kaufmann - Kaufmann Automotive GmbH
CAN-Bus Interface kaufen: CAN auf USB, CANhack.de CAN-Interface
Nach oben
CAN Hacker - Profil anzeigen Private Nachricht senden Website dieses Benutzers besuchen  
seishuku



CAN Hacker seit: 08.03.2015
Beiträge: 6
Karma: +1 / -0   Danke, gefällt mir!
Wohnort: USA

Kostenloser Account, kein CAN Entwicklungs-Support

Beitrag18-05-2015, 4:04    Titel: MK6 VW CAN Antworten mit Zitat

Unfortunately, this is with my own custom hardware and software...

On 0x35B, byte 4 doesn't appear to be coolant temp, but rather oil temp on my 2013 Jetta TDI. It seems to top out around 110 degrees C, way too hot to be coolant.
Byte 5 isn't a temperature either like on other models, it's pedal status.

On 0x621, it would seem that byte 4 is fuel level (changes when I unplug the fuel level sender), and byte 2 seems to be another temperature value, not sure what though... Maybe outside temperature?
Nach oben
CAN Hacker - Profil anzeigen Private Nachricht senden    
majonez
CAN-Profi
CAN-Profi


CAN Hacker seit: 31.07.2013
Beiträge: 35
Karma: +9 / -0   Danke, gefällt mir!
Wohnort: Wrocław

CAN Support

Beitrag18-05-2015, 21:29    Titel: MK6 VW CAN Antworten mit Zitat

In my case coolant is on byte number 3 (counting from zero) :
ID: 0x35B, byte3=coolant temperature.
Formula: Coolant = ((B3-64) * 0.75)
ID:0x621:
byte0:xx?xxxxx - parking brake
byte0:xxxxx?xx - low washing fluid level
byte3:x??????? - fuel level
byte3:?xxxxxxx - low fuel
byte5: dashboard backlight intensity
byte6: dashboard light sensor
Nach oben
CAN Hacker - Profil anzeigen Private Nachricht senden    
seishuku



CAN Hacker seit: 08.03.2015
Beiträge: 6
Karma: +1 / -0   Danke, gefällt mir!
Wohnort: USA

Kostenloser Account, kein CAN Entwicklungs-Support

Beitrag18-05-2015, 22:47    Titel: MK6 VW CAN Antworten mit Zitat

Maybe that's what I'm missing, the *0.75, Everywhere else that I've seen shows it as "byte-64"...

0x621 all looks correct, my low fuel light came on this morning and I noticed the value changed, I figured that was because of the light status. Though I can't say that I noticed if byte0 changed with my parking brake.
Nach oben
CAN Hacker - Profil anzeigen Private Nachricht senden    
seishuku



CAN Hacker seit: 08.03.2015
Beiträge: 6
Karma: +1 / -0   Danke, gefällt mir!
Wohnort: USA

Kostenloser Account, kein CAN Entwicklungs-Support

Beitrag23-05-2015, 19:22    Titel: MK6 VW CAN Antworten mit Zitat

Yes, coolant temp is definatly (byte3-64)*0.75, confirmed on my 2013 Jetta TDI... Maxed out at exactly 90 degrees C.

0x35B - Engine
Byte 1 - RPM H
Byte 2 - RPM L
Byte 3 - Coolant Temp
Byte 4 - Pedal status

RPM=(Byte2*256)+Byte1)/4
Coolant Temp=(Byte3-64)*0.75

0x3C3 - Steering status
Byte 0 - Steering angle HiByte
Byte 1 - Steering angle LoByte
Byte 2 - Steering torque HiByte
Byte 3 - Steering torque LoByte

Angle in degrees = ((Byte1*256)+Byte0)/91? (91 seemed to come out correctly on my microcontroller with integer variables)
Any ideas on toque divider? I'm assuming the data is in Nm.

0x359 - Speed
Byte 1 - Speed HiByte
Byte 2 - Speed LoByte

I'm assuming it has the same dividers as the old 0x351 message:
MPH = ((Byte2*256)+Byte1)/322
KPH = ((Byte2*256)+Byte1)/100

0x621 - Gauge cluster data
Byte 3 - Bits 0-6 = Fuel remaining in liters, bit 7 = low fuel light on
Nach oben
CAN Hacker - Profil anzeigen Private Nachricht senden    
L18



CAN Hacker seit: 08.05.2015
Beiträge: 2
Karma: +0 / -0   Danke, gefällt mir!


Kostenloser Account, kein CAN Entwicklungs-Support

Beitrag25-05-2015, 11:38    Titel: Re: MK6 VW CAN Antworten mit Zitat

Zitat:
These seem to be just status messages, but I don't see any command messages pop up when working locks or windows... Maybe I just need to dig more, but I was hoping maybe someone could enlighten me? icon_biggrin.gif


You can't control the locks or windows from the infotainment bus, they can only be used from convenience bus. For some reason they appear also on infotainment, but replaying them doesn't work. But if tap in the convenience bus, they work well. icon_smile.gif
Nach oben
CAN Hacker - Profil anzeigen Private Nachricht senden    
seishuku



CAN Hacker seit: 08.03.2015
Beiträge: 6
Karma: +1 / -0   Danke, gefällt mir!
Wohnort: USA

Kostenloser Account, kein CAN Entwicklungs-Support

Beitrag26-05-2015, 23:46    Titel: MK6 VW CAN Antworten mit Zitat

I have it on the comfort bus now, but same result...
I can send the steering wheel control message, but that's the only one that responds.

I can't get blinkers, wiper, locks, windows, etc to respond.

Do I need to be registered in the ring (0x4XX)?

Edit:
Something is weird on this car, or at least this generation... Nothing responds to my messages, except for the steering wheel controls, and there isn't a single message that's for the windows (like on MK5 Golf, message 0x181), but there are the individual doors (0x381, etc).

I need to connect to my Wife's 2012 Beetle and see if it's the same...


Zuletzt bearbeitet am 27-05-2015, 0:16, insgesamt 1-mal bearbeitet.
Nach oben
CAN Hacker - Profil anzeigen Private Nachricht senden    
Neues Thema beginnen   Auf Beitrag antworten      Weitergeben, Thema teilen   Lesezeichen setzen   Druckansicht    CANhack.de - Übersicht » Innenraum- / Komfort CAN Seite 1 von 1
Gehe zu:  
Du kannst keine Beiträge in dieses Forum schreiben.
Du kannst auf Beiträge in diesem Forum nicht antworten.
Du kannst Deine Beiträge in diesem Forum nicht bearbeiten.
Du kannst Deine Beiträge in diesem Forum nicht löschen.
Du kannst an Umfragen in diesem Forum nicht mitmachen.
Du kannst Dateien in diesem Forum nicht posten.
Du kannst Dateien in diesem Forum nicht herunterladen.